Vybavení obchodu s oděvy nebo butiku
Od jednoduchého trubkového systému do second handu přes elegantní obchod s trendy módou zařízeným třeba systémem CUADRO až po luxusní zakázkově vyráběný butik. Kromě základních a neměnných zákonů pro vytvoření efektivní prodejní plochy máte volné ruce. K vašim volným rukám při zařizování prodejny vám přidáme pár rad, aby obchod fungoval co nejlépe.
Různé způsoby vystavení vybíráme a kombinujeme podle druhu nabízených oděvů a umístění na prodejní ploše. Můžeme tak vytvořit atraktivní, rozmanitou a vzrušující prezentaci zboží.
Čelní vystavení jednotlivých kusů je atraktivním způsobem prezentace prémiového zboží a je prokázáno, že je to nejúspěšnější způsob vystavení na prodejní ploše. Druh, tvar a barva jsou okamžitě viditelné a inspirují touhu po módě. Je tedy nutná správná volba vystavovaného zboží. Nové zboží nebo nejlepší kusy kolekcí jsou již z dálky patrné, probouzejí zvědavost a lákají kolemjdoucí ke vstupu. Oděvy vystavíme podle velikosti zepředu (malé) dozadu (velké), aby zákazník mohl snadno najít svoji velikost.
Boční vystavení na ramínkách vytvoří prostor pro vystavení velkého množství zboží. Protože při tomto způsobu prezentace je vidět jen velmi málo z oděvu, je více než důležité pečlivé uspořádání velikostí (zleva od malých velikostí doprava k velkým) a barev (stejné barvy pohromadě) tak, aby si mohl zákazník rychle vybrat. Množství oděvů na jednotlivých závěsných segmentech musí být pečlivě naplánováno. Je potřeba zajistit dostatečný prostor pro pohyb zboží při prohlížení zákazníkem.
Trička, košile, džíny, pletené oděvy můžeme prezentovat složené na výstavních stolcích, ale samozřejmě také vyniknou na policích v nástěnných systémech. Jde o velmi přitažlivý způsob vystavení. Oděvy by měly být pečlivě složeny a vystaveny v úhledných, ne moc vysokých komíncích. Pro snadnou orientaci musí být srovnány podle velikostí a barev. Tento způsob prezentace vyžaduje bezchybnou a dokonalou formu, která musí být navíc neustále obnovována.
Další zajímavým způsobem prezentace je vystavení celých outfitů v kompletu. Můžeme tento způsob třeba označit jako akci za zvýhodněnou cenu. Tento typ vystavení usnadňuje zákazníkovi výběr a kombinaci oděvů a propaguje další možnosti k nákupu. Prodávajícímu poskytne více času na důležitou péči o další zákazníky. Při tomto typu vystavení nesmíme zapomenou na doplňky. Kabelky, batohy, obuv, ale třeba i bižuterie nebo klenoty zákazníka motivují k rozvinutí jeho fantazie a k následným dalším nákupům.
Další způsob prezentace představuje tzv. barevný koncept. Tento způsob sází na design a barevné sladění celého prostoru. Barvy bez ohledu na druh sortimentu vystavujeme u sebe. V jedné barvě tohoto schématu potom střídáme různé typy vystavení. Jednotlivé barvy by měly být vystaveny ve svislých blocích zejména na vysokých stěnách, kde tento barevný koncept vynikne nejlépe. Zákazník získá přehled o dostupných barvách a rychle najde tu, kterou hledá. Velikosti v tomto schématu můžeme řadit horizontálně.
V celém konceptu prodejny můžete používat více typů vystavení, ale vždy s ohledem na přehlednost a srozumitelnost s důrazem na zachováním jednotlivých bloků.
U butiků a obchodů s výjimečným zbožím se řídíme stejnými pravidly. U luxusních obchodů dbáme na čistotu linií a stylový design. Zboží vystavujeme v méně kusech, aby vynikla jejich exkluzivita. Celý prostor musí působit čistě, harmonicky. Zvláštní pozornost věnujeme výběru použitých materiálů. Materiály by měly být přírodní, barevně ladit s celým konceptem a navozovat pocit výjimečnosti. Výsadní právo nejvyšší pozornosti má zde osvětlení. Osvětlení musí být tlumené, ale jasně zvýrazňovat vystavené zboží. Světlo nesmí přebíjet atmosféru prodejny, ale jemně ji dotvářet.